مشکل مسکن و ازدواج جوانان حاصل بی برنامگی دولت های قبلی است

مشکل مسکن و ازدواج جوانان حاصل بی برنامگی دولت های قبلی است

  • 566
حجت الاسلام عباسعلی باباگل زاده کارشناس فرهنگی،عضو هیئت رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان سازمان میراٍث فرهنگی کشور

۱۳۹۳ دوشنبه ۱۹ خرداد ساعت 01:04

 

شورای عالی جوانان به منظور ارج نهادن به مقام ، منزلت و شخصیت جوانان و فرآهم کردن فرصت های مناسب و تضارب آراء و تعالی افکار و بهاء دادن به جوانان و ساماندهی و پی گیری امور مرتبط با آنان مصوبه ای دارد.

اکنون و همزمان با سالروز ولادت با سعادت دلاور کربلا شیر مرد جوان ،حضرت علی اکبر علیه السلام روز جوان و هفته جوان نام گذاری شده است. به همین مناسبت نهادها ، ارگان ها و ادارات مختلف برنامه های ویژه متناسب با جوانان برگزارمی کنند و از جوانان فرهیخته، برتر و نخبه تجلیل و تقدیر به عمل می آید. از این رو لازم می دانم به چند نکته مهم در اهمیت و ارزش جوانان بپردازم تا انشاا... توجه به جوانان و توانمندی شان بیشتر مورد توجه، اهتمام و مد نظر قرار گیرد، خوب است ابتداء به چند روایت درباره جوان اشاره شود.
 
رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند :
اوصیكُمْ بِالشُّبّانِ خَیْرا فَاِنَّهُمْ اَرَقُّ اَفـْئِدَةً اِنَّ اللّه َ بَعَثَنى بَشیرا وَ نَذیرا فَحالَـفَنِى الشُّبّانُ وَ خالَفَنِى الشُّیوخُ، ثُمَّ قَرَاَ «فَطالَ عَلَیْهِمُ الاَْمَدُ فَقَسَتْ قُلوبُهُمْ»؛
شما را به نیكى با جوانان سفارش مى كنم، چرا كه آنان، دل هاى رقیق ترى دارند، به راستى كه خداوند، مرا بشارت دهنده و هشدار دهنده برانگیخت، جوانان با من هم پیمان شدند و پیران با من به مخالفت برخاستند. آن گاه این آیه را خواندند: «و عمر آنان به درازا كشید و دل هایشان سخت گردید. سفینة البحار، ج 2، ص 176

پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله ، عتّاب بن اَسید را ـ كه جوانى 21 ساله بود، به فرماندارى مکه منصوب كردند و به او فرمان دادند كه امامتِ جماعت [و جمعه] مردم را نیز به عهده بگیرد و او نخستین فرماندار بعد از فتح مكه بود كه در این شهر، نماز جماعت [و جمعه] برگزار كرد. رسول خدا صلى الله علیه و آله ، سپس به او رو كردند و فرمودند: اى عَتّاب! مى دانى تو را با اینکه جوانی بر چه کسانی فرماندار كرده ام؟ تو را بر مردم شهر خداى عزّوجلّ فرماندار كرده ام و البته اگر كسى بهتر از تو سراغ داشتم، او را فرماندار آنان قرار مى دادم. آن حضرت، سپس به اهل مكّه نوشتند: مبادا كسى در نافرمانى از او، به كم سِن بودنش استدلال كند، چرا كه بزرگ تر، شایسته تر نیست ، بلكه شایسته تر ، بزرگ تر است بحار الأنوار ، ج 21، ص 123

عتاب تا آخر عمر پیامبر صلی الله علیه وآله در همان سمت انجام وظیفه كرد و به توفیقات درخشانى نیز دست یافت. او علاوه بر اداره شهر مكه، مراسم پر شكوه حج را نیز به طرز شایسته اى اداره مى کرد. از این رو همگان به انتخاب درست پیامبر صلی الله علیه وآله پى بردند.

امام على علیه السّلام فرمودنداِذَ ا احْتَجْتَ اِلَى الْمَشْوَرَةِ فى اَمْرٍ قَدْ طَرَاَ عَلَیْكَ فَاسْتَبْدِهِ بِبِدایَةِ الشُّبّانِ ، فَاِنَّهُمْ اَحَدُّ اَذْهانا وَ اَسْرَعُ حَدْسا ، ثُمَّ رُدَّهُ بَعْدَ ذالِكَ اِلى رَاْىِ الْكُهولِ وَ الشُیوخِ لِیَسْتَعْقِبوهُ وَ یُحْسِنُوا، اَلاِْخْتیارَ لَهُ ، فَاِنَّ تَجْرِبَتَهُمْ اَكْثَرُ ؛
هرگاه به مشورت نیازمند شدى ، نخست به جوانان مراجعه کن، زیرا آنان ذهنى تیزتر و حدسى سریع تر دارند . سپس (نتیجه) آن را به نظر میان سالان و پیران برسان تا پیگیرى کرده، عاقبت آن را بسنجند و راه بهتر را انتخاب كنند، چرا كه تجربه آنان بیشتر است.
شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید ، ج 20، ص 337،

روایات و داستان های فراوانی وجود دارد که هر جا از نیرو و توانمندی و تیز هوشی نیروی جوانان به خوبی استفاده شد موفقیت های زیادی را داشتیم که نمونه بارز آن 8 سال دفاع مقدس بود که در واقع اعتماد حضرت امام ومدیریت صحیح ایشان سخت ترین بحران ، یعنی جنگ تحمیلی را با موفقیت و پیروزی پشت سر گذاشتیم . اما درسالهای اخیر در بعضی از مسائل به جوانان و ظرفیت عظیم نیروی جوانی چندان بهاء داده نمی شود در حالی که جوانان و نسل سوم های انقلاب از هر جهت دارای توانمندی هستند در عرصه علم و هنر در عرصه دانش و فن آوری در میادین ورزشی ... به جرات می توان گفت که آمادگی جوانان و نسل سومی ها از نسل اول انقلاب به مراتب بیشتر است ولی باید مسولان عرصه حضور در میدان و تلاش و مدیریت جوانان را بیش از این فرآهم کنند تا در آینده کشور دچار مشکل مدیریت نباشیم .

برکسی پوشیده نیست که عمده ترین مشکلات جوانان وفرهیخگان مشکل اشتغال و بیکاری است. مدیریت کلان باید به دست با کفایت بزرگان و مجربین سپرده شود.زیرا در شرایط کنونی کشور، افراد مجرب قادر هستند ما را از بزنگاه های مهم عبور دهند. اما در کنار افراد مجرب و بزرگان هم باید از جوانان استفاده شود تا آنان نیز تجربه آموزند و در زمان نیاز با تجربه شوند و در آینده حضوری تاثیر گذار داشته باشند. بسیاری از کشورها به دلیل نداشتن نیروهای جوان در رنج هستند حال ما این همه جوان توانمند داریم پس باید از آنها به خوبی استفاده کنیم. باید برنامه ریزی اصولی صورت گیرد تا تجربیات بزرگان با دانش و توانمندی جوانان تلفیق شود تا بیش از پیش به توسعه و پیشترفت برسیم .

دیگر مشکلات عمده جوانان مسکن و ازدواج هست که دولت محترم و مجلس شورای اسلامی باید با مدیریت صحیح و برنامه مدون به حل مسایل جوانان بپردازند . ( البته بدانیم این مشکلات در این دولت فعلی به وجود نیامده است بلکه ضعف در برنامه ریزی در دولت های قبلی منجر به این معضلات شده ) که امید است دولت محترم تدبیر و امید نواقص گذشته را بر طرف کند .

بعضی ها فکر می کنند جوانان ضعف فرهنگی و دینی دارند و از فرهنگ ومذهب فاصله گرفتند. اما حقیقت این نیست؛ حضور جوانان در مراسمات مذهبی و دینی را ملاحظه کنید حضور جوانان در انتخابات در فضای سیاسی در راهپیمایی ها ...همه نشانگر این است که هنوز جوانان جهت حضور در صحنه انقلاب و نظام حرف اول را می زنند. اما انتظار می رود از این سرمایه های عظیم ملی بهتر استفاده شود ، نباید عده ای فکر کنند که مادام العمر باید در بخش های مدیریتی حضور داشته باشند و چون کبوتران حرم و پرندگان از این شاخه به آن شاخه پرواز کنند عزیزان نظام ،انقلاب ، کشور برای همه اقشار جامعه است و زنده بودن حضرت امام در دل ها بعد از 25 سال به همین خاطر بود که او به همه اقشار جامعه به ویژه جوانان توجه داشته است . به امید توسعه و پیشرفت روز افزون برای ایران و ایرانی .

منبع : خبر گزاری برنا

کارمند پرس




مطالب مرتبط


بخش نظرات این مطلب



برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید

نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:







ورود کاربران

ورود کاربران

    نام کاربری
    رمز عبور

    » رمز عبور را فراموش کردم ؟
    عضويت سريع

    عضويت سريع

      نام کاربری
      رمز عبور
      تکرار رمز
      ایمیل
      کد تصویری
      چت باکس

      چت باکس


        نام :
        وب :
        پیام :
        2+2=:
        (Refresh)
        پشتيباني آنلاين

        پشتيباني آنلاين

          پشتيباني آنلاين
          آمار

          آمار

            آمار مطالب آمار مطالب
            کل مطالب کل مطالب : 47
            کل نظرات کل نظرات : 0
            آمار کاربران آمار کاربران
            افراد آنلاین افراد آنلاین : 1
            تعداد اعضا تعداد اعضا : 3

            آمار بازدیدآمار بازدید
            بازدید امروز بازدید امروز : 8
            بازدید دیروز بازدید دیروز : 0
            ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 1
            ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 0
            آي پي امروز آي پي امروز : 3
            آي پي ديروز آي پي ديروز : 0
            بازدید هفته بازدید هفته : 8
            بازدید ماه بازدید ماه : 1158
            بازدید سال بازدید سال : 2501
            بازدید کلی بازدید کلی : 49813

            اطلاعات شما اطلاعات شما
            آی پی آی پی : 13.58.247.31
            مرورگر مرورگر :
            سیستم عامل سیستم عامل :
            تاریخ امروز امروز :
            خبرنامه

            خبرنامه

              براي اطلاع از آپيدت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



              آخرین نطرات کاربران

              آخرین نطرات کاربران

                درباره ما

                   نواندیشی دینی
                  به وب سایت : من خوش آمدید اینجانب عباسعلی باباگل زاده چاری به جهت علاقه به فعالیت های فرهنگی اجتماعی و سیاسی . این وب سایت را طراحی نمودم تا بتوانم در فضای مجازی و رسانه همچنین ارتباط با مردم و جوانان عزیز سعی نمایم در حوزه نواندیشی دینی و برمحور اعتدال و اخلاق انسانی فعالیت فرهنگی اجتماعی داشته باشم از همه دوستان گرانقدر و فرهیخته تقاضا دارم با ارائه هرگونه پیشنهاد و انتقاد ما را در پیشبرد اهداف یاری فرمایند . با تشکر شادکام و سر فراز باشید

                کلیه ی حقوق مادی و معنوی سایت مربوط به نواندیشی دینی بوده و کپی برداری از آن با ذکر منبع بلامانع می باشد.
                قالب طراحی شده توسط: تک دیزاین و سئو و ترجمه شده و انتشار توسط: قالب گراف